FÁJ A HÁTA?

 

 

 

 

 

A sok-és helytelen üléstől


Miért fáj a hátam a sok és helytelen üléstől?


A rosszul beállított szék és a helytelen testtartás hatására a derekunkat és a hátunkat is domborúan tartjuk, gömbölyítjük.

 

 

Ez a tartás a háti gerincet, de különösen a gerinc két oldalán futó hátizomzatot megterheli.
A hátizomzat a gömbölyű gerinchelyzet miatt folyamatosan nyújtott állapotban van.
 

Ebben a helyzetben a hátizomzat feszül, túlterhelődik és nem tudja funkcióját ellátni, hogy tartsa a törzset.
Ez fájdalmat okoz a hátunkban. Ezért esik jól ilyenkor felegyenesedve kihúzni magunkat, megmozgatni a vállunkat.


Okozhat-e sérvet a helytelen ülés a gerinc háti szakaszán?
 

Ha ki is alakul a porckorong kitüremkedése a háti csigolyák között, nagyon ritka, hogy panaszt okozna. Általában teljesen tünetmentes.


Ennek oka, hogy a gerinc háti szakaszát a bordák „rögzítve” tartják, emiatt a háti csigolyák jóval kevésbé mozgékonyak, mint a gerinc derék vagy nyaki szakasza.
 

A háti szakaszon a fájdalom gyakran izomból, vagy a csigolyák kisízületeiből ered, illetve a háti csigolya és a bordák közti kisízületi blokk okozhatja (pl. hirtelen, rossz mozdulat miatt)
 

Nyaki sérv is okozhat még lapocka felé kisugárzó fájdalmat. Tehát felső háti fájdalom esetén erre is gondolni kell.
 

Hogyan előzzem meg az ülés miatt kialakuló hátfájást?
 

A hátfájás megelőzhető:
-a helyesen beállított irodabútorokkal. >> Erről bővebben itt olvashat <<
-a hát-és gerinc körüli izomzatot erősítő, nyújtó gyakorlatokkal.
-napközbeni átmozgató-és nyújtó gyakorlatok végzésével
 

Mit tegyek, ha már kialakult a hátfájdalmam?
 

Ha izom eredetű a fájdalom: Az izom lazítás hatékony módszeret a >> Trigger terápia << és a >> Typaldos technika <<
 

Nagyon fontos a hátizomzat erősítése. >> Erről bővebben itt olvashat <<


Ha ízületi blokk okozza a fájdalmat, akkor a >> manuálterápia << hatékony technika.

 

Emeléstől

 

Miért sérülékeny a háti gerinc emelés közben?
 

Helytelen emeléskor nem csak a derekunkat, hanem a háti gerincet is nagyon megerőltethetjük.
A derék szakaszon az izomhúzódáson kívül a sérvnek is nagy a veszélye.
A háti szakaszon általában inkább az izomhúzódás és a gerinccsigolyák közötti kisízületi blokk okoz panaszokat.
 

Gömbölyű gerinccel való emeléskor a hátizom- mivel túlnyújtott helyzetben van- nem tud megfelelően működni, nem tud megfelelő erőt kifejteni.
 

 

Emiatt a gerinccsigolyákra is jóval nagyobb terhelés hárul és blokkolódhatnak a kisízületek, illetve meghúzódhat a hátizomzat.
 

Hogyan előzzem meg az emelésből eredő hátfájást?
 

A helyes emelés menete:

 


1. Tartsa egyenesen a törzsét!
2. Guggoljon le!
3. Tartsa magához minél közelebb a megemelendő tárgyat!
4. Vegyen egy mély lélegzetet!
5. A levegőt bent tartva egyenes gerinccel álljon fel!
 

Mit tehetek, ha már bekövetkezett a baj?
 

Fontos megállapítani, hogy honnan ered a fájdalom. Minél tovább fennáll a probléma, a reflexes izomfeszülés miatt az addigi helyi fájdalom sugározhat több irányba is (nyakba, karba, előre a mellkasba).


Ha a hátfájás oka:
 

-kisízületi blokk, akkor a >> manuálterápiát << ajánlom

-izomfeszülés, izomhúzódás: a >> trigger terápia << vagy a >> Typaldos technikát << ajánlom

 

Helytelen testtartástól

 

A legjellemzőbb helytelen tartás a hanyagtartás.
Ez túlterheli a teljes gerincet.


Miért okoz fájdalmat a helytelen testtartás?
 

Hanyagtartásnál minimális izomműködéssel szinte a „szalagjainkon lógunk”.
Ha renyhe hasizomzattal állunk, hagyjuk, hogy medencénk előrebillenjen. Emiatt fokozódnak a gerinc görbületei: a derék homorulata, a háti domborulat és a nyaki homorulat.
 

A gerinc túlterhelődik és bármelyik szakaszán kialakulhat fájdalom (derék, hát, nyakfájdalom)
 


 

Hogyan előzhetem meg a helytelen tartásból eredő gerincfájdalmat?


Fontos a helyes testtartás elsajátítása és megtartása állás, járás során. Ha aktív izomműködéssel tartjuk gerincünket, akkor nem terheljük túl azt. A helyes testtartásról >> bővebben itt olvashat <<
 

Ülésben a bútorok helyes beállítása nagyon fontos. Erről >> bővebben itt olvashat <<

 

Fontos, hogy otthon se süppedjünk be a kanapéba figyelmen kívül hagyva a gerincvédelmi szempontokat!
Előnyös, ha a fotelnek van beépített deréktámasza. De ha nincs, támasszuk meg derekunkat egy hengerpárnával, hogy a derék homorulatát fent tartsuk. Viszont hátunk is kényelmesen legyen megtámasztva.
 

Fontos, hogy az ülés egy ergonómikus pihenő helyzet legyen a törzsizomzat számára.
 

Mit tegyek, ha már fáj a hátam?
 

-korrigálja az álló-, járó- és az ülő testhelyzetét. A helyes tartás megőrzése a járás és a mindennapi tevékenységek során is rendkívül fontos, mert így nem terhelődik túl a gerincünk és elkerüljük a kisebb-nagyobb sérüléseket.
 

-valószínűleg szükséges lesz a hát-és törzs körüli izomzat erősítése, nyújtása. >> Bővebben itt tájékozódhat <<
 

-a hátizomzat lazítására: >> trigger technika <<, >> Typaldos technika <<

Gerincsérvtől

 

Ha ki is alakul a porckorong kitüremkedése a háti csigolyák között, nagyon ritka, hogy panaszt okozna.
Általában teljesen tünetmentes.
 

Ennek oka, hogy a gerinc háti szakaszát a bordák „rögzítve” tartják, emiatt a háti csigolyák jóval kevésbé mozgékonyak, mint a gerinc derék vagy nyaki szakasza.
 

Ha mégis fáj a háta a gerincsérvtől, az azért lehetséges, mert

-a felső háti szakasz fájdalmát okozhatja nyaki gerincsérv is.
-az alsó nyaki szakaszon kisalakuló porckorong kitüremkedés nem csak nyakfájdalmat, hanem karba sugárzó zsibbadás, fájdalmat, illetve lapocka felé sugárzó fájdalmat is okozhat.